Support

Alles wat je moet weten om te beginnen

Installatie en onderhoud

FieldMate

• Installatie tips
• Onderhouds tips
• Technische details

SmartFarm app

Download the laatste versie van de SmartFarm app in de Apple App Store or Google Play Store.

Antwoorden op vaak gestelde vragen

Algemeen

De FieldMate kan besteld worden via ‘Vraag offerte aan‘, na ontvangst van uw aanvraag nemen wij contact met u op en wordt er een FieldMate naar uw adres gestuurd.

De FieldMate is ontwikkeld voor monitoring van het gewas. Plaatsing tussen de planten is ideaal. De FieldMate kan zowel in het open veld als in de kas worden gebruikt. In de kas is misschien niet praktisch om te installeren, maar het is wel mogelijk. Houdt er wel rekening mee dat de verbinding in de kas slecht(er) kan zijn.

Ja, dat kan! Deel eenvoudig uw gegevens met uw familie, medewerkers, adviseurs en alle andere geïnteresseerden via de SmartFarm app.

De gebruikersnaam is hetzelfde als het e-mailadres dat u hebt gebruikt om te registreren. Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u een nieuw wachtwoord aanmaken door te klikken op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’ in de SmartFarm-app.

Wij zullen contact met u opnemen voordat het 3-jarig contract afloopt. Wij zullen u dan de optie geven om het abonnement te verlengen of te beëindigen. Wij zullen uw abonnement nooit automatisch verlengen.

Nee, dit is niet mogelijk. We gebruiken de ultra-lokale data van onze FieldMate als input voor de modellen in combinatie met de SmartFarm app om de uitkomst van de modellen te laten zien.

Heeft u een platform dat u wilt uitbreiden met onze modellen? Dat is mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.

FieldMate

Eén FieldMate kan voldoende informatie geven over 1 gewas in een homogeen gebied van 3-5 km (zonder bergen, rivieren of andere factoren die de meteorologische omstandigheden kunnen veranderen).

Door zijn unieke ontwerp moet de FieldMate in het gewas worden geplaatst. Kies een plek tussen de planten waar de FieldMate goed opvalt wanneer u met uw machines het veld bewerkt.

Als u een goede plek hebt gevonden, maakt u een gat van 25 cm diep met een grondboor of een schop. Plaats de witte technologiepaal in het gat en druk de grond stevig aan om ervoor te zorgen dat de paal stabiel blijft staan. Klik en draai de grijze kop met regenmeter op de paal, de FieldMate staat nu ‘aan’.

Open de SmartFarm app en koppel de FieldMate aan de app via ‘sensor toevoegen’. Na het volgen van de wizard is de FieldMate gekoppeld aan de app. De gegevens komen gemiddeld na 1 uur automatisch binnen.

Volg de stappen in de handleiding voor meer details. Geen handleiding in de buurt? Download hem hier

  • Neerslag

          Nauwkeurigheid van 5%

  • Temperatuur op gewas en perceel hoogte

          Nauwkeurigheid van 0,5 °C (in de range van -10 °C tot +85 °C)

  • Relatieve luchtvochtigheid op gewas en perceel hoogte

          Nauwkeurigheid van 2% (in de range van 0-100%)

  • Bodem temperatuur(-5cm & -20cm) 

          Nauwkeurigheid van 0,5 °C (in de range van -10 °C tot +85 °C)

Na de installatie kan het even duren voordat de gegevens binnenkomen. Geef FieldMate ten minste 1 uur de tijd om gegevens te verzamelen en te verzenden na de installatie.

Als u na een uur nog geen gegevens ontvangt, controleer dan het volgende:
– Is de FieldMate verbonden met de app?
– Staat de FieldMate ‘aan’? Controleer of de grijze kop ‘vastzit’ aan de witte technologiepaal

Alle antwoorden met ja beantwoord, maar nog geen data?
Waarschijnlijk is het bereik op de huidige locatie te slecht om data te versturen.
– Schroef de grijze kop los van de witte technologiepaal en verplaats de FieldMate naar een andere locatie.
– Schroef de 2 delen weer aan elkaar en wacht tot er data binnenkomt. Als er gegevens binnenkomen, wijzigt u de locatie van de FieldMate naar de nieuwe locatie in de sensorinstellingen.

Als u meerdere FieldMates hebt, is het raadzaam de FieldMate zonder gegevens naast een reeds werkende FieldMate te plaatsen om de beschikbaarheid van connectiviteit te garanderen.

De FieldMate meet iedere 15 minuten data, alle gemeten data wordt tussen 06:00 uur en 22:00 uur iedere 30 minuten verstuurd. Tussen 22:00 uur en 06:00 uur wordt iedere 15 minuten data gemeten en verzameld tot 06:00 uur. om 06:00 uur wordt alle nachtelijke data in één keer verstuurd.

Voordat u de FieldMate naar een andere locatie verplaatst, draait u de grijze kop met regenmeter van de witte technologiepaal.
Neem beide onderdelen mee naar de nieuwe locatie. Graaf/boor een gat van 25 cm. Plaats de witte technologiepaal in het gat en druk de grond aan zodat de paal stevig op zijn plaats staat. Klik en draai de grijze kop met regenmeter op de paal, zodat de FieldMate ‘aan’ gaat.

Verander vervolgens de locatie van de FieldMate in de SmartFarm app.
Open de FieldMate in de app en klik op het instellingen icoontje in de rechterbovenhoek. Onderaan de sensorinstellingen ziet u de locatie van de FieldMate. Klik op de aanwijzer om de oude locatie te wijzigen naar de nieuwe. Klik vervolgens op opslaan.

Door het unieke ontwerp heeft de FieldMate zeer weinig onderhoud nodig. Het is echter raadzaam de FieldMate af en toe en bij afwijkingen te controleren.

De lepel van de regenmeter moet worden gecontroleerd op vuil. Verwijder eventueel zand, stof of ander vuil. Controleer de zonneschilden op spinnenwebben of ander vuil dat de metingen kan beïnvloeden.

Om de waarden van een handmatig regenglas te vergelijken met die van de FieldMate, moet u rekening houden met de volgende zaken:
– Het regenglas moet gecertificeerd zijn voor neerslagmetingen met een minimale afwijking
– Het regenglas moet direct naast en op dezelfde hoogte als de FieldMate staan
– Metingen moeten worden vergeleken in hetzelfde tijdsbereik. De FieldMate meet van 00:00 tot 23:59, terwijl wij gewend zijn om ’s morgens na het ontbijt naar het regenglas te kijken
– Wanneer u de hoeveelheid neerslag in het regenglas registreert, let dan op de onderste ‘streep’ in het glas. Als u recht in het glas kijkt, ziet u 2 ‘lijnen’ in het water. Dit heeft te maken met de oppervlaktespanning. Door de spanning kruipt het water langs het glas omhoog, wat een verstoord beeld geeft. De onderste lijn is de werkelijke hoeveelheid neerslag.
– Heb je een halve mm te veel of te weinig? De lepel in de regenmeter meet 0,5mm per keer. Als de lepel 5g bevat, valt de lepel om. Als er 0,48g in zit, gaat de lepel pas leeg als de volgende bui 0,2g bevat. Dit betekent ook dat u niet meteen neerslag in de app zult zien wanneer het net is gaan regenen.

Ja, dat kan! Omdat de FieldMate modulair is, kunt u de batterij vervangen. Neem contact op met ons support team om een nieuwe grijze kop met regenmeter te bestellen.

SmartFarm app

De SmartFarm-app kan worden gedownload op een smartphone en tablet. Download de app in de Google Play Store of in de Apple App Store.

Een FieldMate kan slechts aan één eigenaar worden gekoppeld. De QR-code kan daarom maar één keer gescand worden tijdens de installatie. Controleer of nog niemand in uw bedrijf de FieldMate aan zijn account heeft gekoppeld.

Infrequente data wordt veroorzaakt door slechte netwerkdekking. Controleer de status van het netwerk in de ‘Sensor instelling’ op het tabblad ‘Status’. In geval van ‘slechte’ of ‘matige’ dekking is het raadzaam de FieldMate te verplaatsen.
Zie de stappen voor verplaatsen onder het kopje: ‘Hoe kan ik de FieldMate verplaatsen’.

Onjuiste gegevens worden veroorzaakt door een onjuist ingevoerde locatie. Heeft u de FieldMate verplaatst maar de locatie niet gewijzigd in de app? Zo ja, ga dan naar ‘Sensor instellingen’ en klik op de aanwijzer om de locatie te wijzigen.Onjuiste gegevens worden veroorzaakt door een onjuist ingevoerde locatie. Heeft u de FieldMate verplaatst maar de locatie niet gewijzigd in de app? Zo ja, ga dan naar ‘Sensor instellingen’ en klik op de aanwijzer om de locatie te wijzigen.

Geen gegevens kan verschillende oorzaken hebben:
– de FieldMate is niet gekoppeld aan uw account, koppel de FieldMate aan uw account via de app
– de FieldMate staat ‘uit’, controleer of de grijze kop met regenmeter aan de witte technologiepaal is bevestigd
– de FieldMate verstuurt geen gegevens tussen 22.00 en 06.00 uur. De gegevens worden nog steeds elke 15 minuten geregistreerd, maar worden opgeslagen tot 6 uur ’s ochtends
– de FieldMate kan zijn gegevens niet verzenden vanwege een (zeer) slecht bereik. Verplaats de FieldMate naar een andere locatie
– de FieldMate heeft schade opgelopen waardoor deze kapot is, neem contact met ons op voor reparatie, vervanging of het opsturen van een vervangend onderdeel

Ga naar de ‘Sensor instellingen’ van de FieldMate door op het tandwiel rechtsboven te klikken.
Hier kunt u de volgende instellingen wijzigen:
– Naam van de FieldMate
– Gewas
– Bodemtype
– Perceel locatie

Hoe stel ik waarschuwingen in?
Ga naar de ‘Sensor instellingen’ van de FieldMate door op het tandwiel rechtsboven te klikken.
Klik op het tabblad ‘Alerts’. Activeer de schuifregelaar ‘Alerts ontvangen voor FieldMate’.
Activeer de parameters waarvoor u alerts wilt ontvangen en voer de onder- en/of bovengrens in.

Ga naar de ‘Sensor instellingen’ van de FieldMate door rechtsboven op het tandwiel te klikken.
Helemaal onderaan de pagina kunt u klikken op ‘Sensor verwijderen’.
Wanneer u de sensor verwijdert, wordt deze uit uw account verwijderd en kan deze aan een nieuw account worden gekoppeld.

Let op: Door de sensor te verwijderen, worden ook alle gegevens van uw FieldMate verwijderd. Verwijderde gegevens kunnen niet worden teruggehaald.

Wij zijn hier om u te helpen

Stuur ons uw vraag

famke-bakx

Hi, Ik ben Famke

Hoe kan ik u helpen?

+31 (0)85 773 14 47